Dit is het elfde opeenvolgende sectoronderzoek van de Federatie van Europese Self Storage Associaties (FEDESSA). Het rapport werd dit jaar voor het eerst samen met CBRE opgesteld.
Ondanks de uitdagingen van het afgelopen jaar, met COVID-19 verstoringen en economische tegenwind, is de self storage markt sterk blijven presteren en blijft de belangstelling van investeerders groeien met een aanzienlijke mismatch tussen de omvang van de fondsen die zich op de sector richten en de beschikbare mogelijkheden.
De FEDESSA-enquête van dit jaar werd door meer dan 1000 self-storage vestigingen uit 24 landen ingevuld wat bijna een derde van de totale markt vertegenwoordigt. In deze enquête is het Verenigd Koninkrijk niet inbegrepen. Maar relevante opmerkingen uit het VK enquête worden waar nodig wel vermeld. We hebben de enquêteresultaten ook aangevuld met interviews van verschillende opslagbedrijven in heel Europa.
Voor het eerst bevat het verslag ook gegevens van een enquête van het publiek in geselecteerde Europese landen over hun perceptie van self storage en om de bekendheid van de markt te meten.

De antwoorden op de meeste vragen in het onderzoek hebben betrekking op het aantal mini-opslag bedrijven en vestigingen in Europa op 31 maart 2022.
Belangrijkste bevindingen:
-
De afgelopen 12 maanden is het aantal vestigingen in Europa gestegen met 5,1% en een groei van 4,8% in opslagruimte.
-
De gemiddelde huurprijs per vierkante meter in Europa is €290, een stijging van 7,9% ten opzichte van vorig jaar
-
59% van de opslagbedrijven is van plan de tarieven in de komende 12 maanden aanzienlijk te verhogen
-
De gemiddelde bezettingsgraad is 80,2%, tegenover 81,5% vorig jaar
-
Meer dan de helft van de opslagbedrijven heeft een gemiddelde bezettingsgraad van meer dan 85%
- 77% van de opslagbedrijven verwacht dat de bezettingsgraad in de komende 12 maanden zal stijgen
- De bekendheid van het product varieert in Europa: 45% van de mensen in Spanje heeft nog nooit van self storage gehoord, terwijl slechts 12% van de respondenten in Zweden en 9% van de respondenten in het Verenigd Koninkrijk nog nooit van self storage hebben gehoord.
- De merkbekendheid is laag en in elke markt domineert één groot merk
- In continentaal Europa heeft ongeveer 64% van de mensen nog nooit gebruik gemaakt van opslagruimte of overwogen dit te doen.
- In Nederland en Zweden overweegt 12% van de mensen opslagruimte te gebruiken, terwijl 20% van de mensen in Spanje opslagruimte overweegt.
- Inflatie is de grootste zorg voor de meeste opslagbedrijven, gevolgd door recessie en stijgende grondkosten.
- Commerciële klanten zijn gestegen van 22% in 2021 naar 29% in 2022
- ESG-verbeteringen blijven laag: slechts 38% van de winkels heeft LED-verlichting en 3% heeft zonnepanelen.
Bekijk hier de vorige jaarrapporten: